30 års erfarenhet – 10.000+ deltagare – 100+ kurser – Certifierade kursledare

morph cut

Morph Cut – mjukare övergångar i Premiere Pro

När man filmar intervjuer och klipper mitt i intervjun får man s.k. jump cuts. Det finns en effekt som ska kunna göra s.k. Jump Cuts mycket mjukare. Effekten heter Morph Cut och är en övergång mellan videoklipp och tanken är att Morph Cut med hjälp av ansiktsigenkänning och interpolering ska kunna jämna ut skillnaderna mellan olika klipp så att de inte märks.

Ett jump cut är en kantig övergång mellan två klipp som gör att det ser ut som om bilden hoppar till. Det händer när två sekventiella klipp i samma miljö och kameraposition klipps ihop med varandra. Ett vanligt exempel kan vara om man klipper mitt i en intervju. Det finns olika sätt att undvika s.k. jump cuts. Man kan t.ex. zooma eller byta vinkel mellan klippen. Men ibland klipper man också film medvetet med jump cut för att skapa en ryckig känsla.

Att tänka på med Morph Cut

När du ska använda Morph Cut ska du leta efter relativt korta, logiska luckor med någorlunda liknande placering av huvudet på vardera änden av klippen. Försök att hitta platser i klippen där du inte råkar ut för problem med läppsynkningen. Se till att placera ditt intervjudobjekt så att inte kropps- eller handrörelser blir synliga.

Tänk på att Morph Cut kräver en hel del av datorn. Det kan ta en del tid för Premiere att analysera övergången. För varje gång du ändrar något kring övergången måste Premiere analysera övergången en gång till. När du är klar med inställningarna kan du rendera övergången så att du kan granska resultatet i bra kvalitet.

preflight indesign

Preflight i InDesign

Preflight i InDesign är ett kraftfullt verktyg som hjälper dig att säkerställa att ditt dokument uppfyller trycktekniska och publiceringsmässiga krav innan export eller tryck. Genom

Läs mer »
färger

Färger inom Design

Färg är ett av de mest kraftfulla verktygen inom design. Den påverkar hur vi uppfattar ett varumärke, hur vi känner inför en produkt – och

Läs mer »