30 års erfarenhet – 10.000+ deltagare – 100+ kurser – Certifierade kursledare

tänj text photoshop

Tänjd text i InDesign

Vill du lära dig hur du skapar tänjd text i InDesign? Det är en enkel sak att göra i program som Adobe Illustrator eller Photoshop. Kom ihåg att InDesign är mer textorienterat, så verktyg och inställningar skiljer sig lite från andra program. Men det går att tänja text i InDesign   även om det finns några begränsningar att tänka på.

Så här kan du skapa tänjd text i InDesign

Börja med att öppna ett dokument i InDesign.

Skapa en bana

Efter det skapar du en vågform med verktyget Ritstiftet (P)

verktyget bantext

Klicka på verktyget Text och håll nere muspekaren en kort stund så kan du välja det andra verktyget som heter Bantext.

Skriv text på banan

Flytta nu muspekaren till början av den vågade linjen tills markören får ett +-tecken. Det betyder att du kan klicka och skriva ovanpå linjen.  

Skriv in text

Skriv in text på den vågiga banan. Du kan ändra hur banan är böjd genom att klicka på den med Markeringsverktyget och dra i ramens handtag. Vill du ändra de individuella fästpunkterna använder du Direktmarkeringsverktyget.

redigera bana

Dölj linjen med tänjd text

Vi avslutar med att dölja linjen som texten står på.

Markera texten på banan

Gå till panelen Egenskaper och ändra linjens bredd till 0 pkt.

linje 1 pkt
linje 0 pkt

Det tar bort den synliga linjen, men text är fortfarande kvar.

Nu vet du hur du skapar tänjd text i InDesign. Som du kan se är det inte så knepigt. Det som gäller är att lära sig använda ritstiftet för att skapa själva banan som texten ska stå på. Sen är det bara att skriva in tänjd text på linjen.

>> Skaffa InDesign med Creative Cloud

preflight indesign

Preflight i InDesign

Preflight i InDesign är ett kraftfullt verktyg som hjälper dig att säkerställa att ditt dokument uppfyller trycktekniska och publiceringsmässiga krav innan export eller tryck. Genom

Läs mer »
färger

Färger inom Design

Färg är ett av de mest kraftfulla verktygen inom design. Den påverkar hur vi uppfattar ett varumärke, hur vi känner inför en produkt – och

Läs mer »